Miguel de la Hoz, regidor de Comerç, informa que l’OMIC d’Altea gestiona 372 consultes i 116 reclamacions durant 2020 i anima a la población a fur ús d’aquest servei gratuït
El regidor de Comerç, Miquel De la Hoz, presenta l’informe de gestió de l’Oficina Municipal d’Informació al Consumidor d’Altea (OMIC) que gestona la Unió de Consumidors d’Alacant i avança que “durant el 2020 l’OMIC va atendre 372 consultes i va gestionar 116 reclamacions, destacant les referides a serveis públics amb un 47% i un 56%, respectivament. En concret, les consultes i reclamacions relacionades amb la telefonia.

SERVICIOS PÚBLICOS

Miguel de la Hoz, qui valora de manera més que positiva el funcionament d’aquestes dependències ha destacat que “ja que això significa que el grau de coneixement i confiança en la gestió de l’oficina per part de la població local és cada vegada més gran, atès que es va estenent l’experiència dels nombrosos veïns als quals s’atén i que en gran nombre han aconseguit solució a les seues reclamacions o consultes”.
Cal destacar que el departament de l’OMIC està atés per un tècnic expert en informació i assessorament en consumo n, com imforma el regidor, “la seua actuació és bàsicament informativa, d’assessorament, de tramitació de reclamacions i de denúncies per via extrajudicial en matèria de consum; comptant per a això amb el suport material i de recursos humans de la Unió de Consumidors a nivell estatal, autonòmic i comarcal, amés l’OMIC transmet al ciutadà quins són els seus drets bàsics com a consumidors i usuaris; així com els orienta i defensa enfront d’actuacions abusives o il·legítimes en relació a la compra d’un producte o contractació d’un servei”.
Durant el 2020 l’OMIC d’Altea va atendre diferents tipus de consultes i reclamacions com ha detallat Miguel de la Hoz “ 174 són sobre serveis públics; 63 sobre béns de consum i les consultes sobre serveis privats van ascendir a 135, entre les quals van destacar els serveis sobre companyies de segurs. Pel que fa a les reclamacions, d’un total de 116 gestionades, 65 corresponen al capítol de serveis públics; 15 a el de béns i 36 a el de serveis privats”.
SERVICIOS PRIVADOS

L’edil de Comerç destaca que “quant als mesos de l’any que més consultes van registrar al 2020, van ser setembre amb 50 consultes, seguit de novembre amb 49. El setembre també va ser un mes destacat en reclamacions amb 19, seguit per juliol i febrer amb 16 reclamacions. També hi ha que tindre en compte que el comerç ha patit un canvi dràstic, en incrementar-se les vendes en línia, on s’han traslladat tots els problemes de garanties, devolucions, canvis, etc. Amb l’excepció de les limitacions a l’exercici de drets que suposa treballar amb pàgines web que no estan situades en l’àmbit comercial europeu, i no estan per tant cobertes per la nostra legislació. No hi ha a penes incidència en el comerç local tradicional, potser per la proximitat amb el client i l’atenció més personalitzada”.
De les dades facilitades per l’OMIC s’observa de nou que les vendes de vehicles automòbils, se centren sobretot en la venda de segona mà; sobre el que s’adverteix irregularitats en les condicions de manteniment i revisió dels automòbils venuts. Per la qual cosa, l’adquisició d’un cotxe usat sol provocar incerteses i temors entre els usuaris: el seu estat, quilometratge, manteniment.
Destaca el nombre de consultes relacionades amb el sector de transports, que ha incrementat la seua incidència pel fet de cancel·lar-se multitud de desplaçaments de tota mena durant el període de confinament patit pel país. Tant per les empreses com per part dels clients que van desistir dels viatges contractats encara després de finalitzar aquest període. Això ha ocasionat també l’increment en consultes i reclamacions a agències de viatges, ja en el sector de serveis privats.
El regidor de l’àrea de Comerç ha avançat que “els resultats que llancen les estadístiques anuals del 2020 sobre consultes i reclamacions realitzades per l’OMIC, acrediten que els alteans i alteanes cada vegada tenen un major coneixement del servei i l’utilitzen”.
A més Miguel De la Hoz, ha animat a la ciutadania a que utilitze aquest servei d’informació i assessorament totalment gratuït, ubicat a la planta baixa l’Ajuntament a l’Oficina de Comerç, els divendres de 10:00 a 14:00h, excepte en el mes d’agost en què no es presta aquest servei per tractar-se de període de vacances.